Een paardenmiddel tegen onzekerheid

Iedereen heeft wel eens last van onzekerheid. Sommige mensen hebben er vaker last van dan anderen. Als je je regelmatig onzeker voelt, kan dat je aardig in de weg zitten. Je gaat bepaalde situaties vermijden. Of je merkt dat je jezelf niet kan laten zien zoals je echt bent.

Onzekerheid is dan ook regelmatig het thema in paardencoaching. Als je je onzekerheid wilt verminderen, is het coachen met paarden daar een uitstekend middel voor. De situatie waarin de paardencoaching plaatsvindt roept namelijk bijna meteen al onzekerheid op. Stel je maar eens voor dat je gevraagd wordt met een loslopend, wildvreemd paard opdrachten uit te voeren waarvan je niet eens weet hoe je de eerste stap ervoor moet zetten. In mijn ervaring wordt vrijwel iedereen daar in eerste instantie onzeker van. Zeker als je daar al aanleg voor hebt.

Dit klinkt misschien vervelend, maar daardoor kan je wel direct aan de slag gaan om die onzekerheid aan te pakken. Dat werkt een stuk beter dan er alleen over praten!

Je kan dus meteen gaan leren hoe je je minder onzeker kan voelen in nieuwe situaties. Je doet oefeningen om je zelfverzekerder te voelen. Het mooie is dat je het effect daarvan direct in het paard gespiegeld ziet.

In deze sessies nemen we steeds een aantal stappen die helpen om je minder onzeker en meer zelfverzekerd te voelen. Dit stappenplan is een paardenmiddel tegen onzekerheid!

  1. Herken je eigen onzekerheid
    Onzekerheid uit zich bij iedereen op een andere manier. De een wordt bijvoorbeeld heel druk en de ander klapt juist dicht. Als je leert om direct al de eerste signalen bij jezelf te herkennen, dan kan je er op tijd bij zijn.
  1. Blijf in het hier en nu
    Onzekere gevoelens verleiden je vaak om te gaan piekeren over het verleden of te twijfelen over de toekomst. Voor je het weet slaan je gedachtes op hol en ben je alleen nog maar in je hoofd bezig. Door bewust in het hier en nu te blijven zorg je dat je hoofd rustiger wordt en jij zelfverzekerder.
  1. Blijf bij jezelf
    In situaties waarin je onzeker bent heb je waarschijnlijk de neiging om je erg bezig te houden met de ander. Je vraagt je bijvoorbeeld af wat je gesprekspartner over je denkt. Of je denkt dat iedereen naar jou kijkt en een mening heeft over wat je doet. Als je zo veel bezig bent met anderen vergeet je jezelf. Door bewust bij jezelf te blijven word je rustiger en zelfverzekerder.
  1. Wees nieuwsgierig
    Nieuwsgierigheid is een goede tegenhanger van onzekerheid. Denk er maar eens over na. Als je iemand voor het eerst ontmoet en je voelt je onzeker dan ben je waarschijnlijk heel afwachtend. Als je echter nieuwsgierig bent naar deze persoon, zal je waarschijnlijk meer open staan voor contact. Met deze houding wordt je onzekerheid meteen minder.
  1. Vier je successen
    Als je aanleg hebt voor onzekerheid, heb je waarschijnlijk ook de neiging om de situaties waarin iets niet goed ging beter te onthouden dan de situaties waarin het wel goed ging. Als je minder onzeker wilt worden, is het echter belangrijk dat je de situaties onthoudt waarin je ondanks je onzekerheid toch goede resultaten hebt behaald. Door je successen te vieren blijven deze situaties je beter bij en zal je steeds zelfverzekerder worden.

Kortom, dit vijf stappen plan is een paardenmiddel tegen onzekerheid. Door de stappen steeds weer te doorlopen word je rustiger en zelfverzekerder.

Nu hoor ik graag van jou. Is dit herkenbaar voor je? En wat is jouw paardenmiddel tegen onzekerheid?

©Wendela den Tonkelaar, CVPC, 2015

Deel:
facebooktwitterlinkedinmail